سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام عبد الله متقی زاده صدا و سیما

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: متاسفانه مشکلات و مسایل اصلی مردم در بسیاری از سریال های شبکه نمایش خانگی مغفول است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله متقی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که ریشه بخشی از دلایل گرایش مردم و جوانان به سریال های شبکه نمایش خانگی به خاطر کم کاری و ضعف عملکرد رسانه ملی است، اظهار داشت: ما وقتی به نوعی مخاطب خود را از تلویزیون فراری می دهیم و با شخصیت پردازی های سیاه یا سفید، شخصیت خاکستری را در سریال ها معرفی نمی کنیم، این ها باعث می شود که مخاطب که با شخصیت های خاکستری همذات پنداری بیشتری دارد، به سراغ محصولات رسانه ای دیگر برود و در این میان شبکه نمایش خانگی از ضعف ها و محدودیت های تلویزیون به سود خود برای جلب مخاطب بیشتر استفاده می کند.

وی افزود: البته در ماه های اخیر، رشد فعالیت های شبکه نمایش خانگی باعث شده که تا حدودی، تلویزیون نیز به خود آید و برنامه ریزی بهتری برای تولید و پخش سریال های شبانه انجام دهد.

کارشناس و تحلیلگر رسانه همچنین گفت: متاسفانه در بسیاری از سریال های شبکه نمایش خانگی، به مسایل و مشکلات اصلی مردم به آن صورت پرداخته نمی شود و در عوض برای ایجاد جذابیت به دنبال نمایش دادن زندگی های اشرافی و لاکچری هستند در حالی که واقعاً این مسایل، جزو دردهای اکثریت مردم به شمار نمی رود.

وی اضافه کرد: البته درست است که گاهی در این سریال ها به نوعی به نقد موقعیت های جامعه به خصوص اقشار خاص پرداخته می شود، اما این ها عموماً ذهنی است و حال آن  که ما باید به مسایل عینی و واقعی جامعه و مردم بپردازیم.

وی گفت: واقعاً چند درصد از مردم با مسایلی روبرو هستند که در این گونه سریال ها وجود دارد و یا این که مثلاً چقدر از مردم ما اساساً توانایی مالی برگزاری مراسم های عروسی آن چنانی را دارند که فی المثل در سریال "دل " در شبکه نمایش خانگی نمونه اش را مشاهده می کنیم. از سویی در برخی از همین سریال ها در کنار بحث ثروت اندوزی و نمایش تجمل گرایی، می بینیم که انگار فضای کلی جامعه را ریاکاری و دغلبازی و حرص و طمع فراگرفته و حال آن که این قدر سیاه نمایی درست نیست.

حجت الاسلام و المسلمین متقی زاده همچنین بیان داشت: به هر حال جامعه ما هم خوبی های زیادی دارد و هم این که بدی هایی دارد که باید به هر دو پرداخته شود و البته ما باید رویکردمان باید این باشد که ضمن توجه به خوبی ها و نکات مثبت به دنبال دردمان دردها و مشکلات و رفع بدی ها باشیم.

وی افزود: به نظر می رسد که برخی از این سیاه نمایی ها و رویکردهای غلطی که وجود دارد خودش به نوعی خودزنی فرهنگی است که باید نسبت به آن هوشیار بود و دانست که این نگاه و رویکرد با فرهنگ اصیل دینی و آموزه های اسلامی ما تطابق ندارد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: از سوی دیگر ترویج برخی مسایل ضد ارزشی و ابتذال آمیز در این سریال ها، مشکلات فرهنگی خاصی را پدید آورده که از آن جمله باعث تضعیف نهاد خانواده است و لذا خروجی این آثار با آن چه ما از اندیشه و تفکر اسلامی راجع به خانواده به عنوان یک امر مقدس در جامعه ایرانی و اسلامی سراغ داریم، فاصله قابل توجهی دارد.

وی همچنین تاکید کرد: به هر صورت، یکی از مولفه های فرهنگ دینی و ملی ما ناظر به حفظ خانواده و تربیت فرزند و تاکید بر ارزش های ملی و دینی و فرهنگی در این باره است که از جمله آن ها ترویج فرهنگ غیرت و حیا در سطح جامعه و به خصوص نهاد خانواده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما بیان داشت: شاید برای شما جالب باشد که حتی در سریال های غربی و آمریکایی نیز معمولاً شما نمی بینید که خانواده در آن به نحوی تضعیف شود، بلکه آن ها فرهنگ و هویت ملی خود را به این وسیله حفظ و تقویت می کنند و حال آن که ما متاسفانه خیلی از اوقات در این خصوص کم توجه یا بی خیال هستیم.

وی یادآور شد: البته کسی مخالف با نقد در سریال ها در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیست بلکه نقد باید سازنده باشد نه ویرانگر چرا که ریشه نقد غیرسازنده، همانا بروز آنارشیسم فرهنگی است که ما در برخی عرصه ها امروزه با عوارض و پیامدهای آن روبرو هستیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha